Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Hvem er vi? - Katholt

Katholt – Bulderbys specialiserede tilbud for børn inden for autismespektret 

 

I Bulderby har vi specialbørnehaven Katholt, som er et specialiseret dagtilbud for børn i alderen 0- 6 år med udfordringer indenfor autismespektret. Vi har som udgangspunkt 15 pladser under servicelovens §32 - samt 5 pladser under dagtilbudsloven. For at få plads i Katholt, skal der foregå en visitation. Umiddelbart efter visitation til Katholt, vil vi tage kontakt til forældre og barnets nuværende dagtilbud for at aftale overlevering og opstart. Vi vil ofte også besøge barnet i dets nuværende tilbud. 

 

I Katholt har vi 3-4 stuer, som børnene er fordelt på. Dvs. at vores grupper er små og overskuelige. 

Hvert barn har en kontaktperson. Denne fungerer som tovholder omkring barnet, men hele personalegruppen på stuen kender barnet og har derfor også tæt kontakt til såvel barn som forældre i dagligdagen. 

 

 

Alle børn i Katholt er også en del af et større fællesskab; Bulderby. Vi er fire afdelinger men ser os som ét fællesskab. Vi henter i samarbejdet og i samværet mulighed for, at børnene i Bulderby kan spejle sig i hinanden og udvikle sig på tværs af afdelinger.  Vi ser diversiteten som en af huset store styrker. Vi har i hele huset et højt fokus på at skabe brede udviklingsmiljøer, som giver plads til alle vores børn i fællesskabet.

 

Det pædagogiske personale i Katholt er kendetegnet ved at have stor erfaring og faglighed indenfor autismeområdet. Personalet er desuden i tæt samarbejde med eksterne samarbejdspartnere såsom psykologer, logopæder og ergoterapeuter. Forældrene er dog vores vigtigste samarbejdspartnere. Derfor har vi et højt fokus på forældresamarbejdet. 

 

Katholt arbejder ud fra Viborg kommunes visioner om det gode børneliv. "Børn og unge skal have lys i øjnene og mestre eget liv". For os i Katholt betyder det, at vi møder børnene med et positivt livs- og menneskesyn.  

 

I Katholt arbejder vi ud fra en autismepædagogisk tilgang.  Nogle af de værktøjer vi bruger er Marte Meo, evalueringskultur og PECS. Vi har fokus på de ting børnene kan, og de færdigheder, som de mestrer. Vi tilbyder børnene små miljøer, hvor der er mulighed for at skærme.  Vi arbejder systematisk med kommunikations og sprogfærdigheder. Vi tager højde for eventuel sansesarthed, og stimulerer dette målrettet. Vi arbejder ud fra en tro på at menneskelig nærhed har betydning for alle. Derfor lægger vi vægt på, at børnene får fælles oplevelser og får mulighed for at føle sig som en del af fællesskaber. Vi muliggør leg og aktiviteter for alle børn på forskellige udviklingsniveauer. 

  

Som ramme for læring og udvikling arbejder vi med gentagelser, forudsigelighed og ro, da det giver tryghed og genkendelse for barnet. Der arbejdes med individuelle udviklingsplaner, så hvert barn har sin egen dagsplan. Dog følger Katholts dagstruktur i grundform det øvrige hus’ struktur. Ud over de mange spændende aktiviteter, som foregår i Katholt på egne stuer og på tværs af stuerne, har vi egen legeplads, hvor børnene møder hinanden. Vi er hele tiden undersøgende på og optaget af, hvilke sammenhænge, Katholts børn profiterer af at være en del af og derfor deltager i. Det kunne være i form af tilknytning til andre børnegrupper i Bulderby, deltagelse i fælles ture ud af huset, fælles samlinger, eller deltagelse i kommunale/nationale fælles aktivitetsdage som fx motionsdagen. Derudover er børnene også ude af huset. Der er hver uge gåture og ture med vores ladcykler. Vi er beliggende i et dejligt lokalområde med mange muligheder, som vi benytter os af. Vi er ofte gæster i GAME Streetmekka, vi bruger Viborg kommunes svømmehal og vi låner motoriklokaler hos vores samarbejdspart Rosenvænget skole. Vi samarbejder også - som resten af Bulderby med naturskolen. 

 

To gange årligt udformes der individuelle udviklingsbeskrivelser - bl.a. med det formål at tilrettelægge en målbar handleplan for det enkelte barn. Dette sker i et tæt samarbejde med forældre og eksterne samarbejdspartnere. Udviklingsbeskrivelserne laves umiddelbart inden vores to årlige statusmøder, hvor forældre, kontaktpædagog, ledelse og alle de samarbejdspartnere, der er knyttet til barnet, deltager. Ved statusmøderne drøftes barnets udvikling og trivsel, og om barnet er vel visiteret. Året op til skoleovergang deltager også skolelederen fra distriktsskolen. Det sidste år op til skoleovergang vil vi være undersøgende på, hvorvidt barnet vil kunne profiterer af at have en tilknytning til Emils Værksted, som er Bulderbys førskole tilbud. Forældre vil her inddrages i disse overvejelser. 

 

Når barnet skal i skole, har vi et tæt samarbejde med den skole, som barnet skal starte på. Vi ser det som en vigtig del af vores opgave at være medvirkende til at barnet får den allerbedste overgang til det næste store skridt i livet.