Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Velkomstfolder

Bulderby er en integreret institution beliggende i den sydlige del af Viborg. Bulderby er bygget til at kunne rumme 300 børn i alderen 0 – 6 år. Fysisk består vi af 6 særskilte men sammenhængende klynger. I klyngerne Nordgården, Mellemgården og Sydgården er der både vuggestue og børnehave. I Villa Villekulla har vi bl.a. Emils Værksted, som er et tilbud for vores førskolebørn, der er åbent fra efteråret og frem til skolestart. Derudover har vi en International børnehavegruppe. Desuden har vi i Bulderby en specialinstitution; Katholt, som er for børn med autisme. På Krageøen er der administration og mødelokaler.

Vi har fantastiske fysiske rammer såvel ude som inde. Ved hver klynge er nærlegepladser. Vi har Rosendalen som ligger i husets indergård. Derudover har vi verdens dejligste fælles legeplads; Kirsebærdalen bagved bygningen, hvor der både er rutsjebane, klatretårn, bålhytte, tarzanbane, cykelbane, sandkasser og fodboldbane, skøn natur med træer at klatre i og krat at gemme sig i. 

Vi er beliggenhedsmæssigt en del af et lokalområde med masser af muligheder for udforskning. Vi ligger tæt på centrum med bibliotek og banegård, Game Street Mekka, Banebyen, Sønæs, Borgvold og søerne, grusgraven ved Søndre skole og mange andre skønne områder.

 

Børneperspektivet er det bærende element i vores tænkning og i vores indretning, og idealet er, at institutionen tilpasser sig de børn der er, og ikke omvendt. Vores vision er at skabe et fællesskab med plads til både det nære og trygge, og det udfordrende og udforskende. Alt hvad vi gør, gør vi ud fra et børneperspektiv. Visionen understøtter vores kerneopgave; sammen giver vi barnet de bedste betingelser for trivsel, mestring og generel udvikling. Med sammen mener vi sammen i bredeste forstand: Sammen med barnet, sammen med forældrene og sammen som fagpersoner i og uden for Bulderby.

Vi tror på, at vejen til udvikling især skal findes i det vellykkede samspil, der hver eneste dag foregår mellem mennesker. Ved at fokusere på iboende evner og muligheder og ved at gøre mere af det der virker, støtter vi barnets udvikling, lyst til at lære og troen på sig selv. Grundlæggende handler det om, hvordan børnene har det med hinanden og med de voksne. Vi arbejder altid for et inkluderende fællesskab med fokus på individuelle styrker, venskaber, omsorg, tryghed og medbestemmelse.

Børneperspektivet er centralt i alt hvad vi gør, beslutter og prioriterer i Bulderby. Det er også børneperspektivet, der har ledet hen til navnet Bulderby. Om nogen kunne Astrid Lindgren tage børnenes perspektiv. Hendes Bulderby er landsbysamfundet, hvor de voksne sikrer nærhed og tryghed samtidig med, at der er frihed til at børnene udforsker verdenen omkring dem.

International børnehavegruppe kombinerer danske kultur- og dagtilbudsvædier med engelsksprogede færdigheder for internationale familier med bopæl i Viborgområdet. Gruppen er beregnet til børn, der forventes at fortsætte deres skolegang på en engelsksproget skole, enten i Danmark eller i udlandet. Ud over de grundlæggende mål i den pædagogiske lærerplan, som Bulderby arbejder efter, fokuserer vi på at hjælpe børn med at udvikle deres alderssvarende engelsksprogede færdigheder i en inspirerende atmosfære af leg og læring.

Emils værksted foregår for kommende skolebørn på tværs af huset. Tilbuddet starter op i efteråret og afsluttes til skolestart. Hverdagen er tilrettelagt med fokus på, hvordan vi styrker alle børn bedst muligt i overgang fra børnehave til skole.

I Bulderby lærer vi hele dagen lang, og vi arbejder løbende med at udvikle metoder og værktøjer til at sikre og forbedre vores mulighed for at høre barnets stemme, og dermed sikre, at vi lever op til ambitionen om børneperspektivet. Vi arbejder ud fra Viborg kommunes tænkning om, at den foretrukne praksis er en praksis der tilrettelægges med at læringsmiljøet tilpasser sig børnene. Vi arbejder med at skabe variation i udviklingsmiljøet, så alle børn sikres at være i privilegerede positioner på skift. 

Alle os i Bulderby